donderdag 19 augustus 2010

Kasboek!

Zo, een nieuwe trend is hier gezet in huize Mie! Vanaf vandaag gaat het kasboek weer in. Jaren en jaren heb ik van moeders gehoord: Ja, als je wilt weten waar je geld blijft, moet je een kasboekje gaan bijhouden! En ik vond het altijd erg stom, vervelend en vooral erg confronterend.
Maar nu wil ik echt wel weten waar mijn geld heen gaat en ga ik een kasboek bijhouden. Ik wil volgend jaar naar zuslief 1 op Aruba en dat kost geld!
Ik wil dus ook de uitgaven voor een maand vaststellen. Ik zat te denken aan 250 euro. Hiervan kopen wij dan eten (voor ons en de poezekinders) en benzine. Dat moet te doen zijn, ongeveer 60 euro per week. Mooi bedrag, dacht ik zo.
We reserveren dan zo'n 50 euro voor benzine. Dan kunnen we ongeveer 500 km rijden en dat is na wat berekeningen ruim voldoende. Ik doe haast alles op de fiets, behalve 1 keer naailes in de week en een dag werk. Dat is 160 km bij elkaar. Maar zuslief 3 gaat op kamers en moet natuurlijk wel af en toe een bezoekje krijgen. En dan kan manlief daarnaast zo af en toe naar de Universiteit met de auto en aansluitend werken. Dat zijn we zojuist overeengekomen.
En dan cadeautjes, kleding en andere uitgaven moeten binnen de perken blijven en dat moet toch binnen 100 euro kunnen blijven? Je hebt natuurlijk niet iedere maand cadeautjes nodig. Dit geldt ook voor stoffen......moet ook binnen die honderd euro, ik maak er tenslotte kleding van. Zo houd ik mijn impulsieve hobby's ook binnen de perken. September wordt bijvoorbeeld de maand waarin ik een gutsje mag kopen ivm nieuwe hobby: stempelen!
En wat doe ik dan met uitjes en uit eten gaan....dat doe ik nu amper. Mede omdat het geld te snel gaat....zonde. Wat in feite verdien ik genoeg om dat te kunnen betalen: een avondje bios, etentje of een drankje ergens op een terras. Ik denk dat maximaal eens per week moet kunnen en zeker maar eens per maand uit eten. Al is dat al veel in vergelijking met nu. Dus dat wordt wennen!! Maar ik maak het niet te gek!

Dus 3 nieuwe voornemens:
1. Leven van 250 per maand.
2. kleding, cadeautjes binnen de 100 euro per maand.
3. Eens per week iets leuks doen met vriendin of manlief (moet niet, mag!).

Zijn er nog tips? Zie ik iets over het hoofd?
Help me, ik ben een beginner!

En nu mag ik natuurlijk geen nieuw notitieboekje kopen....past niet in het budget! Ai, gelukkig heb ik er al eerder 134 gekocht. Mijn verslaving: notitieboekjes.

5 opmerkingen:

  1. Altijd inspirerend om nieuwe voornemens te maken! Waar je nog rekening mee kan houden is het energie- en watergebruik, al heb ik het idee dat je dat altijd al gedaan hebt, ook ivm met natuur.

    Mejuffrouw Mie zei :
    3. Eens per week iets leuks doen met vriendin of manlief (moet niet, mag!).

    gelukkig kunnen we nog wel af en toe iets leuks doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liefje, wat ben je toch druk met van alles!! Misschien een anti-stress tip: Laat dat kasboek lekker zitten, maar een berekening wat je nodig hebt voor Aruba en kijk dan wat je iedere maand appart moet leggen om daar te komen! Anders heb je 3 extra weken nodig om bij te komen van al het dagelijks optellen en aftrekken ;)In ieder geval succes! Liefs, Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik hou ook van notitieboekjes. in alle soorten en maten. ben verslaafd..

    xxLyd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn allerbeste tip (die ik na het maandelijks 'ergeren' aan verdwenen geld heb ingevoerd): doe één keer per week boodschappen voor de hele week! Zondagavond op je gemak het weekmenu samenstellen en alles inkopen. Ervaring leert dat je dan maximaal tussen de 40-60 euro kwijt bent (soms, zelfs minder afhankelijk van de luxe van het menu uiteraard)! Dit in tegenstelling tot elke dag boodschappen doen.

    En wat ook werkt: reken uit wat je overhoudt na aftrek vaste lasten en doe de helft/kwart van dat bedrag op een spaarrekening. Weet je zeker dat je het niet opmaakt aan stofjes, notitieblokjes of ander leuks!

    Succes!
    Shanna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Fiene: dat betaal ik niet zelf.....dus qua geld hoef ik daar niet op te besparen. Qua milieu doe ik het denk ik al heel aardig!
    @ Cora: Hmm, dat werkte dus al jaren niet! Haha! Dus nu rigoreus!
    @ Lydia: dan zijn we zeker familie!
    @ Shanna: Bij de Lidl haal ik altijd de basis en voor de rest doe ik het wel verspreid over de week. Ik ga het zeker proberen: 1 keer alles halen! Ben benieuwd!

    Dank u allen!

    BeantwoordenVerwijderen