donderdag 26 juli 2012

Dag 44: de lekkerste salade met scampi's ooit gegeten!


In die 16 jaar horeca-ervaring heb ik 12 jaar bij hetzelfde restaurant gewerkt. Daar maakte de chef ooit de lekkerste salade met scami's! Echt, ik ben hem nooit meer vergeten en we maken hem hier zeer regelmatig, zeker in de zomer. Of ik hem precies zo maak, weet ik niet. Maar in grote lijnen klopt het zeker.

Nodig voor 2 personen:
scampi's (zo'n 8 stuks per persoon)
kruidige slasoorten en gewone slasoorten. Ik gebruikte rucola en romaine sla.
komijnpoeder
olijfolie: gewone en extra vierge
citroensap
pittige parmezaanse kaas
rauwkost zoals rode ui, tomaatjes, bosui, enz (bieslook geknipt, ook heel lekker)
peper en zout

Hoe?
Pel de scampi's en haal het darmkanaal eruit (over het ruggetje opensnijden en dan zie je het kanaal liggen). Strooi over de scampi's zo'n 2-3 tl komijnpoeder, peper, zout en gewone bak olijfolie. Laat even staan in de koelkast.
Snijd de sla indien nodig en spoel in een vergiet. Snijd ook de rauwkost, enz.
Leg de sla op een bord samen met de raukost en maak aan met 2 el olijfolie (vierge) en wat citroensap en peper en zout. Hussel de sla en rauwkost door elkaar.
Bak de scampi's zo in de marinade, keer ze na 2-3 minuten. Zet het vuur uit.
Schaaf de parmezaan over de sla en leg de scampi's op de salade.

Recept naar gerecht ooit op de menukaart in 't Hof van Brussel 'Kruidige sla met scampi's'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten