maandag 13 augustus 2012

Dag 56: DIY Falafel


Ik maak het vaker en meestal lukt het. Vandaag ging ik een stapje verder en maakte ik zelf de pita-broodjes. Dit lukte dan weer niet. Ik gebruikte deels het recept van An. Ik was zo eigenwijs om tarwebloem te gebruiken en dit heeft weer meer water en gist nodig: dus ik deed maar wat. Ze zien er goed uit, maar daar is dan ook alles mee gezegd! An, voortaan gebruik ik gewoon wat er staat, beloofd!
Vegatopia is een fantastische site!
En ik geef jullie ook nog de 9 gulden regels, geen dank.

9 Gulden Regels voor thuis-falafel
1. Gebruik nooit kikkererwten uit blik, maar altijd gedroogde kikkererwten.
2. Kook ze niet, maar laat ze weken (minimaal een nacht). Spoel ze voor en na het weken goed af en dep ze droog.
3. Maal de geweekte kikkererwten zo fijn mogelijk. Maal eventueel nog een keer extra als het niet lukt om balletjes te vormen.
4. Het falafeldeeg moet niet te plakkerig zijn, voeg eventueel broodkruim toe om het probleem te verhelpen.
5. Het falafeldeeg moet ook weer niet te droog zijn, voeg eventueel olijfolie toe om het probleem te verhelpen.
6. Het toevoegen van bloem of kikkererwtenmeel kan de consistentie verbeteren.
7. Zet het deeg een tijdje in de koelkast voor je er balletjes van gaat draaien, dan worden ze steviger.
8. Druk het deeg stevig aan als je er balletjes van maakt.
9. Falafelballetjes die er niet erg stevig uitzien, kun je 'frituurproof' maken door ze een halfuurtje in de vriezer te leggen.

FalafelEen basic-recept van Vegatopia-koks Christiaan en Tertia om ze zelf te maken (voor 6 personen):
350 gram kikkererwten gewassen en een nacht geweekt en goed afgegoten
2 theelepels komijnzaad, 5 minuten in een oven van 200 graden geroosterd
1 theelepel zout
1/2 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel chilipoeder
1 klein uitje, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngesneden
2 eetlepels verse munt
4 takjes koriander en 4 takjes peterselie
peper

Doe alle ingrediƫnten in een keukenmachine en pureer ze tot een heel fijne pasta. Je kunt hiervoor ook een staafmixer gebruiken. Neem vervolgens een eetlepel van het deeg tussen je handen en rol er een balletje van ter grootte van een walnoot. In totaal zou je er circa 30 balletjes van moeten kunnen draaien. Verhit in een frituurpan de olie tot 180 graden, laat de balletjes er voorzichtig inglijden en bak ze in 2 tot 3 minuten goudbruin.

Recept van www.vegatopia.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten