dinsdag 14 augustus 2012

Dag 57: Sperziebonen, een gepocheerd eitje en ravigotdressing


Och heerlijk, zo groen mogelijk en gezond man oh man.....
Maar wat ik niet kan is een ei pocheren....het lukt me gewoonweg niet. Welke tips ik volg: azijn, met een kopje voorzichtig erin laten glijden, kolk maken en daarin laten glijden.....alles heb ik gelezen! Maar het lukt me niet, echt niet.  Ach, mijn oma was waardeloos in het maken van gehaktballen, ze vielen 80 jaar uit elkaar! Het kan de beste overkomen, zo blijkt.
Neemt niet weg, tips blijven welkom.
Het eitje op de foto is wat bij elkaar geraapt en zo ziet het er wel aardig uit.

Nodig voor 4 personen:
200 gram sperziebonen
3 el olijfolie
1 el rode wijnazijn
2 el dijon mosterd
1 el kappertjes, gehakt
2 el gehakte platte peterselie
een handvol gehakte verse dragon
1 sjalot fijn gehakt
1 tl witte wijnazijn
4 eieren

Hoe?
1. Blanceer de sperziebonen en spoel ze ijskoud.
2. Klop de dressing. Eerst de rode wijnazijn, de mosterd, gehakte sjalotje en de kruiden. Flink kloppen en langzaam de olijfolie erbij gieten. Roer daarna de kappertjes erdoorheen.
3. Giet wat olijfolie over de koud gespoelde sperziebonen en verwarm ze licht in de pan.
4. Breng 5 cm water aan de kook, samen met de azijn. breek een ei in een beker en giet deze langzaam in het kokende water. Laat ze 3-4 minuten koken. Haal het ei voorzichtig uit het water en laat uitlekken op keukenpapier.
5. Verdeel de sperziebonen over 4 borden. Leg het geporcheerde ei er voorzichtig op en verdeel dan ook de dressing over de 4 borden.

Recept van BBC Good Food

Geen opmerkingen:

Een reactie posten