woensdag 28 juli 2010

Voortplanting......de avocado.

Hoe plant een avocado zich voort? Geen idee, maar ik weet wel hoe je het kan begeleiden, namelijk zo.
Avocadopit bewaren en laten drogen, de buitenste dunne schil laat dan binnen een paar dagen los. Deze er voorzichtig af pellen. Dan prik je rondom de pit zo'n 3-4 satéprikkertjes en hang je de pit met zijn kontje in het water. Dus de puntkant omhoog en de kant waar de 2 pithelften aan elkaar zitten in het water.

Na een week of veel langer zal er onderaan een wortel komen en bovenaan de jonge plant. Dan kun je de pit voorzichtig planten in potgrond in een pot. De pit voor 2/3 onder de grond stoppen.
Flink vochtig houden in het begin en plaats de pot in een warme en vochtige ruimte. Bijvoorbeeld in de vensterbank met een plastic zakje erover of in een mini-kas. Als de plant wat groter wordt kan hij verder groeien op een zonnige plek in de tuin of in huis. Van tijd tot tijd de stengels toppen om een vertakte groei te krijgen. Snoeien om de plant in toom te houden kan ook. De Avocado kan slecht tegen droogte en natte voeten. En als je dat goed doet........

4 opmerkingen:

  1. leuk!! dat deed mijn opa vroeger ook altijd! Elke keer als hij op vakantie kwam (op Curacao) werd er een nieuwe 'avocado-missie' gestart!
    Van jou pakt beter uit dan alle pogingen van mij opa volgens mij!

    en leuk!! je hebt weer een blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Shanna: oh, wat een mooie herinnering is dat! Like it!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooooh dus dat is het! Sinds ik mn avocado plant heb verpot naar een grotere pot en verse aarde...was hij niet zo happy meer. Maar had de pit ook helemaal onder de aarde gedaan. Nu uitgegraven en lijkt erop dat het weer goed komt. Tnx Mie dushi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Annnn!Wat leuk weer een blog! Ik volg je al en ben zelf ook bezig een blog te maken. Dat van die avocado ga ik ook proberen, thanx voor de beschrijving!

    Kus!

    BeantwoordenVerwijderen