vrijdag 17 augustus 2012

Dag 60: Salade nicoise


Wat anders te eten met zo'n zonnige en warme dag dan sla? Ik kan weinig anders bedenken.
Er waren hier nog sperziebonen, sla en wat blikken tonijn. What else? Dan wordt het salade nicoise. Het is tenslotte ook wel veels te warm om hier verder over na te denken, ik val dan terug op enkele klassiekers.
Maar tijdens het wandelen in Vogelenzang, het begin van de Amsterdamse Waterleidingenduinen (trouwens: een erg mooi gebied, de heide stond al in bloei) kocht ik verse bieten. Dus dat belooft wat voor morgen of overmorgen.
Nodig:
tonijn
sla, gevarieerd is wel lekker
sperziebonen
ansjovisjes
rauwkost: tomaat, rode ui, enz
zwarte olijven
olijfolie
1 citroen
peper en zout

Hoe?
Schik alles op een bord en doe niet al te moeilijk met snijden en volgorde enzo. Knijp er een citroen bovenuit, schenk wat olijfolie over de salade en naar smaak peper en zout.
Zo makkelijk kan dat zijn!
Ieder zal zijn eigen variatie hebben. Vaak doe ik ook nog een gekookt eitje, schiet mij tijdens het typen te binnen! Ha, vergeten dus.


Recept: In welk klassiek kookboek staat dit niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten