maandag 2 augustus 2010

Gezonde salade met Makreel.


In het kader van een dieet volgen en een regenachtige zondag, bedacht ik een salade met de ingredienten die ik in huis had: restje makreel, ijsbergsla, sinaasappel, bosuitjes, bieslook, selderij en yoghurt, een beetje halvanaise en smaakmakers als zout en peper.
Sla fijn snijden en samen met gesneden bosuitjes en selderij op de borden leggen en de makreel eroverheen strooien. Niet heel ingewikkeld of baanbrekend tot nu toe, maar het gaat ook met name om de gezonde dressing. Sinaasappel schillen en het vruchtveels uit de partjes wippen, in een hoge kom met ongeveer 2 eetlepels yoghurt en 1 eetlepel halvanaise en peper en zout: hier de staafmixer op zetten. Zo ontstaat er een romige dressing door de kracht van het mixen. Bieslook fijn snijden en door de dressing roeren. Dan de dressing over de salade duppelen.
het resultaat is een heerlijke frisse en zomerse salade die goed vult.

Ondanks het dieet, blijf ik het ontzettend leuk vinden om te koken, bakken, braden, stomen, noem maar op. Mijn uitdaging ligt nu in het vervangen van ingrediƫnten die niet binnen mijn energie-bepekte voedingsplan passen te vervangen voor ingrediƫnten die wel binnen dit plan passen. En dat is een goede leerschool.
Tips zijn altijd welkom!

2 opmerkingen:

  1. Goed zo! Ziet er heerlijk uit! Koken wordt spannender en creatiever door dit soort aanpassingen. Gezond maar ook heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jahaa lekker hoor! Jammer dat er hier bijna nooit makreel te krijgen is, anders zou ik het zeker is maken!

    BeantwoordenVerwijderen