donderdag 5 augustus 2010

Suddervlees.



Gister een regenachtige dag. Dan krijg ik altijd ontzettend veel zin om te koken en het liefst iets waar ik de hele middag zoet mee kan zijn en iets wat het hart van meneer Mie sneller doet kloppen.
Nu moet dit alles natuurlijk zo mager mogelijk zijn in het kader van het dieet (wat overgens goed verloopt). In het najaar en in de winter maak ik wel eens stoverij, lekker met frieten en mayo....maar dat mag niet van Sonja, dus ik opzoek naar een magere variant.
Ik kocht op het zicht de meest magere runder-riplappen, zo ongeveer 500 gram. Deze bestrooide ik met bloem en peper en zout en bakte ze in olijfolie rondom bruin (boter vanvangen voor olie). Toen sneed ik 2 uien in stukken en die gooide ik erbij en bakte deze nog even mee. Toen 2 laurierblaadjes erbij en 3 kruidnagels. Tot slot een scheutje azijn en runderbouillon (bruin bier vervangen voor bouillon) tot het vlees onderstaat. En zachtjes aan laten sudderen, zeker 3 uur lang (ik heb het wel 5 uur op laten staan) tot het vlees uit elkaar valt. Wel af en toe even kijken of het goed gaat. En niet teveel proeven....dat is dan weer een valkuil. Maar ik heb me keurig gedragen en het was heerlijk!
Ik had er rauwe andijviestampot bij gemaakt (frieten en mayo achterwege gelaten) Afijn, meneer Mie was content.

2 opmerkingen:

  1. t ziet er echt heel smakelijk uit! Water loopt in mijn mond...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oke! Dan maak ik ook een pan voor vanmiddag en volgende week voor de zaterdag-lunch.

    BeantwoordenVerwijderen