zondag 15 juli 2012

Dag 34: Gele viscurry


In de tuin hier staat een geweldig grote bos citroenmelisse. Tot een week geleden had ik dus geen idee wat ik hier mee moest doen, behalve wat blaadjes in de thee doen. Nu gebruik ik het in veel gerechten. Ik heb in dit gerecht de limoenblaadjes vervangen voor de citroenmelisse! En dit was oh-zo geweldig lekker!!!

Nodig voor 2-3 personen:
2 el zonnebloemolie
2,5 el Thaise rode currypasta
1 tl komijnpoeder (djinten)
1 tl korianderpoeder (ketumbar)
1/2 tl geelwortelpoeder (kurkuma)
150 gram sperziebonen of haricot verts, in stukjes
400 ml kokosmelk
4 tl Thaise vissaus
1 el lichtbruine basterdsuiker (ik gebruikte palmsuiker)
6 limoenblaadjes (ik gebruikte dis citroenmelisse)
ongeveer 400 gram witvisfilets in grove stukken

Voor erbij gekookte rijst of naanbrood. Ik maakte ook nog een salade van wat paprika, komkommer en rode ui.

Hoe?
Zet een grote wok of pan met anti aanbaklaag op het vuur en verhit de olie. Wanneer de olie heet is voeg je de currypasta, komijn, korianderpoeder en geelwortelpoeder toe. Roerbak dit voor 1 minuut. Voeg daarna de sperziebonen toe en roer de kokosmelk, vissaus, suiker, limoemblaadjes en 50 ml kouk water erdoor. Breng dit aan de kook en laat zo'n 3 minuten zacht koken. Leg de vis voorzichtig in de curry en laat dit ongeveer 4 minuten koken tot de vis net gaar is en keer de vis voorzichtig.
Serveer met de rijst of naanbrood en een frisse salade.

Recept uit Delicious mei 2011, Koken met Bill Granger 

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk! "Helemaal my cup-of -tea" :)citroenmelisse ruikt ook zo heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die citroenmelisse is echt heerlijk erin :) Ben daar een beetje mee aan het expirimenteren!

      Verwijderen