woensdag 13 oktober 2010

Tikkie tikkie jij bent 'm.......

Ik werd getikt door Kniepertje! En wat betekent dat.....awel ik mag jullie verblijden met wat receptjes. En dat kwam mooi uit want hier in huis was de afspraak: Sushi eten als je de 5000 bezoekers haalt op je blog. En voila, deze week was het zover: ik haalde de 5000 bezoekers. Maar deze week en vorige week en de week daarna: sushi voor en sushi na. Dus er werd iets anders bedacht ter viering: gourmetten!! Aangezien Sonja in mijn leven is, moest de avond sonja-proof. Ik was er al de hele week over aan 't peinzen....jaja, zo heftig is een huwelijk met Sonja. En vandaag was het zover: Gourmet!! Met wat gezonde hapjes en creaties was het een geslaagde viering.


1. Aardappelsalade.
Ik heb 250 gram aardappels geschild en gekookt. Ik kook ze zo dat ze nog iets stevig blijven (dit ook omdat het kruimelige aardappels waren). Dan de dressing: 200 gram yoghurt (mag volle of ik gebruikte biogarde, iets dikker), sap van 1 sinaasappel, sap van 1 limoen, mierikswortel, verse bieslook en peterselie en tot slot peper en zout. Aardappels af laten koelen en in plakken snijden, dressing mengen (peper en zout naar smaak) en over de aardappelschijvjes gieten en doorroeren. Ik snij de kruiden altijd wat grof, daar hou ik van.


2. Ik mis de groente altijd bij het gourmetten, ik ben gek op groente. Dus kocht ik winterpeen, paprika, courgette, prei, bosui en venkel. In dunne repen snijden. Deze dunne repen kun je in de rauwe ham rollen (spek kan ook) of een lange plak courgette of aubergine.
En dan bakken! Jammie!










3. Verse tomatensalsa.
Dit als gezonde variatie op sauzen!
Neem 4 tomaten, 2 knoflooktenen, een half uitje, 1 eetlepel sambal Manis (iets minder pittig en wat zoeter) en 2 eetlepels ketchup. Halveer de tomaten en snij de zaadkamers eruit (als je dit niet doet, wordt de salsa te waterig), ontvel de knoflook en snij de uitgrof. Ik gooi alles in een keukenmachine en laat hem een paar keer draaien, zo blijft het grof! Anders wordt het meer gazpacho..... Als je geen blender/keukemachine/staafmixer hebt, kun je alles ook heel fijn snijden en door elkaar horen: ook lekker! Zout naar smaak toevoegen.
Manlief houdt van pindasaus en die maak ik altijd op oma's manier. Dat is de beste!! Niet echt gezond, maar wel lekker!

Je hebt nodig: 1 liter kokend water, halve pot pindakaas, scheut ketjap, 1 kleine ui, 2 teentjes knoflook, 1 eetlepel azijn, zout, 2 theelepels sambal terasi of oelek, halve theelepel trassie, 1 theelepel bruine suiker, halve theelepel djahé.
Knoflook en uit zeer fijn snijden.
Wrijf de kruiden, ui, knoflook, sambal en suiker tot een brij. Fruit dit mengsel in de olie tot de uien geel zijn, doe de pindakaas erbij en het water. Ik giet het water er meestal in 2 delen bij, makkelijer roeren. Voorzichtig roeren en niet te heet laten worden, dan schift het.
Het kookboek op de foto heb ik van oma gekregen vlak voor ze stierf, de briefjes op de foto, legde oma altijd bij de gerechten, zodat ze wist wat het was en wat er er nog bij moest. Ze maakte altijd grandioze rijsttafels. De hele keuken, bijkeuken, tuin stond dan vol met bakjes, potjes, pannen, schaaltjes en grote schalen en oma liep maar heen en weer met geurende kruiden, lepels en soms mochten wij helpen. Vaak niet, we snoepte te veel uit alle pannen en potten en liepen in de weg. Nu zijn dit hele mooie herinneringen die ik koester!!
Voor alle gerechten vind ik het belangrijk dat jullie het niet klakkeloos overnemen, maar tussendoor proeven: vertrouw op je eigen smaak!!
Nu mag ik een tikkie geven:
Jullie zijn 'm nu!

2 opmerkingen:

  1. een reactie krijgen is inderdaad leuk :-) je hebt helemaal gelijk en 400 kijkers!! goed hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh lekker die tomatensaus! en de groenten.

    jouw blog is leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen